GR Omnibuzz - D. Kansen en risico’s
From noord-limburg dashboardsamenwerking
< GR Omnibuzz
Revision as of 11:11, 12 June 2018 by Nicole Jochijms (talk)
Jaren
Financiën
jaar 2021
De totale kosten van regie en planning worden op basis van solidariteit aan de gemeenten toegerekend. De verdeelsleutel die daarbij gehanteerd wordt is vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling en is als volgt opgebouwd: Begroting 2020 en meerjarenperspectief .
Uitgaven | Begroting (x €1.000) | Realisatie (x €1.000) |
---|---|---|
vervoerskosten EXCL eigen bijdrage | 17.311.522 | …
|
regie en planning | 1.993.707 | …
|
bedrijfsvoeringskosten | 3.556.723 | … |
TOTAAL | 22.861.952 | … |
Bijdrage | % | Begroting (x €1.000) | Realisatie (x €1.000) |
---|---|---|---|
Bijdrage deelnemende gemeenten | 100,0 | 22.861.952 | ... |
TOTAAL | 100 | 22.861.952 | … |
Risico's
Aard van het risico | Kans | Impact | Toelichting | Beheersmaatregelen | Status beheersmaatregelen |
---|---|---|---|---|---|
Anders ... | 75% (waarschijnlijk) | Middel | De GR Omnibuzz is een samenwerking van 32 gemeenten. Besluitvorming, onder andere inzake begrotingen, vindt plaats bij meerderheid van stemmen. In tegenstelling tot het verschil in bijdragen die de gemeenten betalen aan de GR, hebben in het Algemeen Bestuur alle gemeente één stem. Sturing en besluitvorming kent dus een grote mate van afhankelijkheid van andere gemeenten. |
| |
Financieel | 75% (waarschijnlijk) | Middel | Er is sprake van een kostenstijging van Omnibuzz, die met name te maken heeft met de vervoerskosten. En is een aantal investeringen niet in de begroting opgenomen, met aparte (dekkings)voorstellen tot gevolg.Daarnaast wordt de beoogde ambitie van het kantelen van vervoer en het realiseren van synergievoordelen, bijvoorbeeld door het laten instromen van nieuwe vervoersvormen, nog niet gerealiseerd. |
Strategische kansen die de samenwerking biedt
Meer grip op aansturing en uitvoering gemeentelijke vervoerstaken; vorming expertise centrum vervoer; synergie en schaalvoordelen; mogelijkheid tot uitvoering doelgroepenvervoer (die niet uitvoerbaar zijn op basis van individuele kracht)