Difference between revisions of "Sw-0391148241/E"
Guido Vreuls (talk | contribs) |
|||
(3 intermediate revisions by one other user not shown) | |||
Line 1: | Line 1: | ||
{{Samenwerking E | {{Samenwerking E | ||
+ | |Risicos=Op 24 oktober 2018 heeft het algemeen bestuur ingestemd met de herziene nota ‘Reserves, voorzieningen en risicomanagement’. | ||
+ | |||
+ | De geactualiseerde ingeschatte risico’s van de GR Omnibuzz zijn als volgt bepaald: | ||
+ | |||
+ | 1. Verminderd draagvlak en/of draagkracht bij gemeenten voor de missie en visie van Omnibuzz | ||
+ | Het risico dat door politieke verschuiving (verkiezingen) of een algemene verandering in het politieke klimaat gemeenten niet meer achter de missie en visie van Omnibuzz staan of over onvoldoende middelen beschikken om deze te realiseren. Dit kan met name invloed hebben op de eventuele instroom van additionele vormen van doelgroepenvervoer. | ||
+ | |||
+ | 2. Plotselinge wijzigingen in vervoersvolume ten gevolge van externe ontwikkeling | ||
+ | Het risico dat door wijzigingen die Omnibuzz zelf niet in de hand heeft er onvoorziene fluctuaties ontstaan in de volumes van met name het Wmo- doelgroepenvervoer. | ||
+ | |||
+ | 3. Economische kwetsbaarheid taxibedrijven | ||
+ | Het risico dat een van de vervoersbedrijven die als leverancier van Omnibuzz optreedt failliet gaat, waardoor de continuïteit van het vervoer in het gedrang komt. | ||
+ | |||
+ | 4. Gebrek aan kennis omtrent nieuwe activiteiten, processen en/of projecten | ||
+ | Het risico dat binnen Omnibuzz te weinig kennis aanwezig is over de nieuwe activiteiten zoals bijvoorbeeld Wmo-BG, leerlingenvervoer en jeugd en de hiermee verbonden processen. | ||
+ | |||
+ | 5 Toenemende digitalisering en afhankelijkheid van ICT | ||
+ | Het risico dat door onvoldoende kennis of door externe invloeden systemen niet of onvoldoende functioneren waardoor processen stagneren. | ||
+ | |||
+ | Voor de geïdentificeerde risico’s geldt dat Omnibuzz passende maatregelen treft om deze risico’s te mitigeren en beheersbaar te houden. | ||
+ | |Delay publication=Nee | ||
|E is used=yes | |E is used=yes | ||
− | | | + | |Risicoanalyse={{Risicoanalyse |
− | | | + | |Risicos aard=Anders ... |
− | | | + | |Risicos toelichting=De GR Omnibuzz is een samenwerking van 32 gemeenten. Besluitvorming, onder andere inzake begrotingen, vindt plaats bij meerderheid van stemmen. In tegenstelling tot het verschil in bijdragen die de gemeenten betalen aan de GR, hebben in het Algemeen Bestuur alle gemeente één stem. Sturing en besluitvorming kent dus een grote mate van afhankelijkheid van andere gemeenten. |
− | + | |Risicos kans=75% (waarschijnlijk) | |
− | + | |Risicos impact=Middel | |
− | | | + | }}{{Risicoanalyse |
− | | | + | |Risicos aard=Financieel |
− | + | |Risicos toelichting=Er is sprake van een kostenstijging van Omnibuzz, die met name te maken heeft met de vervoerskosten. En is een aantal investeringen niet in de begroting opgenomen, met aparte (dekkings)voorstellen tot gevolg.Daarnaast wordt de beoogde ambitie van het kantelen van vervoer en het realiseren van synergievoordelen, bijvoorbeeld door het laten instromen van nieuwe vervoersvormen, nog niet gerealiseerd. | |
− | }}{{ | + | |Risicos kans=75% (waarschijnlijk) |
− | + | |Risicos impact=Middel | |
− | | | ||
− | | | ||
− | |||
− | |||
− | | | ||
− | | | ||
}} | }} | ||
− | | | + | |Strategische kansen=Meer grip op aansturing en uitvoering gemeentelijke vervoerstaken; vorming expertise centrum vervoer; synergie en schaalvoordelen; mogelijkheid tot uitvoering doelgroepenvervoer (die niet uitvoerbaar zijn op basis van individuele kracht) |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
}} | }} |
Latest revision as of 14:30, 17 May 2019
Op 24 oktober 2018 heeft het algemeen bestuur ingestemd met de herziene nota ‘Reserves, voorzieningen en risicomanagement’.
De geactualiseerde ingeschatte risico’s van de GR Omnibuzz zijn als volgt bepaald:
1. Verminderd draagvlak en/of draagkracht bij gemeenten voor de missie en visie van Omnibuzz Het risico dat door politieke verschuiving (verkiezingen) of een algemene verandering in het politieke klimaat gemeenten niet meer achter de missie en visie van Omnibuzz staan of over onvoldoende middelen beschikken om deze te realiseren. Dit kan met name invloed hebben op de eventuele instroom van additionele vormen van doelgroepenvervoer.
2. Plotselinge wijzigingen in vervoersvolume ten gevolge van externe ontwikkeling Het risico dat door wijzigingen die Omnibuzz zelf niet in de hand heeft er onvoorziene fluctuaties ontstaan in de volumes van met name het Wmo- doelgroepenvervoer.
3. Economische kwetsbaarheid taxibedrijven Het risico dat een van de vervoersbedrijven die als leverancier van Omnibuzz optreedt failliet gaat, waardoor de continuïteit van het vervoer in het gedrang komt.
4. Gebrek aan kennis omtrent nieuwe activiteiten, processen en/of projecten Het risico dat binnen Omnibuzz te weinig kennis aanwezig is over de nieuwe activiteiten zoals bijvoorbeeld Wmo-BG, leerlingenvervoer en jeugd en de hiermee verbonden processen.
5 Toenemende digitalisering en afhankelijkheid van ICT Het risico dat door onvoldoende kennis of door externe invloeden systemen niet of onvoldoende functioneren waardoor processen stagneren.
Voor de geïdentificeerde risico’s geldt dat Omnibuzz passende maatregelen treft om deze risico’s te mitigeren en beheersbaar te houden.
6135 KB Sittard
6160 AB Geleen