Difference between revisions of "Sw-0391148241/F"

From noord-limburg dashboardsamenwerking
 
 
(8 intermediate revisions by 4 users not shown)
Line 1: Line 1:
 
{{Samenwerking F
 
{{Samenwerking F
|Procesbalk raad={{Process moment of city council
 
|Type=Datum
 
|Date due=2018/05/30
 
|Beschrijving=Jaarrekening 2017, begroting 2019 en meerjarenbegroting 2020-2022, zienswijze
 
}}
 
|Overige relevante ontwikkelingen=Er zal nog een besluit door het college dienen te worden genomen waarbij zij akkoord gaan met de wijze, de manier, waarop leerlingenvervoer en het vervoer naar de dagbesteding overgaan naar Omnibuzz voor wat betreft uitvoering. Er bestaat een mogelijkheid dat de beoogde data naar voren worden gehaald in de tijd. (pionier/eerste overdracht)
 
 
Afhankelijk van de wijze waarop het callcenter wordt (formeel/juridisch, in eigendom) ondergebracht bij Omnibuzz, kan aanvullende besluitvorming aan de orde zijn.
 
 
|F is used=yes
 
|F is used=yes
|Delay publication=No
+
|Vestigingsplaats=Sittard-Geleen
 +
|Bezoekadres=Geerweg 3
 +
|Bezoekpostcode=6135 KB
 +
|Bezoekplaats=Sittard
 +
|Correspondentieadres=Postbus 99
 +
|Correspondentiepostcode=6160 AB
 +
|Correspondentieplaats=Geleen
 +
|Website=www.omnibuzz.nl
 +
|Accounthouders=Peter Peeters;Guido Vreuls;Bas Cremers
 +
|Selectie vorm=Formeel en publiekrechtelijk
 +
|Formeel publiek=Gemeenschappelijk openbaar lichaam
 +
|Formeel publiek anders=gemeenschappelijke regeling (college regeling)
 +
|Overdracht=Uitvoering van het doelgroepenvervoer en de bedrijfsvoering daarvoor is ondergebracht bij Omnibuzz, er zijn geen beleidsbevoegdheden gedelegeerd.
 +
|Vertegenwoordiging in bestuursorganen={{Vertegenwoordiging in bestuursorganen
 +
|Orgaan=Dagelijks Bestuur (DB)
 +
}}{{Vertegenwoordiging in bestuursorganen
 +
|Orgaan=Algemeen Bestuur (AB)
 +
}}{{Vertegenwoordiging in bestuursorganen}}
 +
|Zeggenschap=<p>DB: per lid 1 stem </p><p>AB: Aantal stemmen naar&nbsp;het aantal inwoners (tot 50.000 1 stem, daarna per 20.000 1 extra stem)&nbsp;</p>&nbsp;
 +
|Afspraken, procedures en instrumenten=<p>Minimaal 2x per jaar een AB vergadering</p><p>5 á 6 x per jaar een DB (voorbereidend en oriënterend voor AB)</p><p>5 á 6 x per jaar ambtelijk overleg in&nbsp;adviescommissie&nbsp;voor&nbsp;DB</p><p>3&nbsp;á 4 x per jaar ambtelijk overleg in coördinatorenoverleg voor AB&nbsp;</p><p>2x jaarlijks raadsinformatiebijeenkomsten over voortgang, werkbezoeken mogelijk, informatie via RIBS en begrotingscyclus.</p>
 +
|Consequenties beeindiging of uittreding=Formeel is geregeld dat zodra een&nbsp;gemeente&nbsp;wenst uit te treden, dit in jaar t-1 schriftelijk moet worden aangekondigd, waarbij er vervolgens een berekening wordt gemaakt van de uittredingskosten op basis van de lopende verplichtingen en kosten die hiervoor moeten worden gemaakt (afkoop/vermindering capaciteit, opzeggen contracten enz)
 +
|Delay publication=Nee
 +
|Verdeling rol taak en bevoegdheid=Rol gemeente: beleid en bestuur
 +
Overige partners: uitvoering of advies
 
}}
 
}}

Latest revision as of 10:02, 17 June 2019

Naar de werkomgeving

Omnibuzz logo.png

GR Omnibuzz

F. Bestuur en toezicht

Vorm van de samenwerking
Er is sprake van een gemeenschappelijk openbaar lichaam  (BBV-categorie: Gemeenschappelijke regeling)

TOELICHTING

Samenwerken via een gemeenschappelijke regeling (Wet gemeenschappelijke regeling)

Er zijn verschillende soorten gemeenschappelijke regelingen:

  • Een gemeenschappelijk openbaar lichaam is de zwaarste gemeenschappelijke regeling en heeft de status van een rechtspersoon. Deze vorm bestaat uit drie bestuursorganen: Algemeen Bestuur, Dagelijks Bestuur en voorzitter. Deelnemers kunnen taken en bevoegdheden aan het openbaar lichaam overdragen. Dit is een veel voorkomende vorm van publiekrechtelijke samenwerking.
  • Een gemeenschappelijk orgaan heeft een dagelijks bestuur en beschikt niet over rechtspersoonlijkheid. Overdragen van bevoegdheden is beperkt mogelijk en de samenwerking kan geen personeel in dienst nemen. Deze samenwerking wordt vooral ingezet als overlegorgaan.
  • Een centrumgemeente oefent taken en bevoegdheden uit voor andere gemeenten. Deze samenwerking heeft geen eigen bestuur.
  • Een bedrijfsvoeringsorganisatie wordt opgericht voor de behartiging van bedrijfsvoerings- of uitvoeringstaken. Deze vorm kent alleen een enkelvoudig bestuur: het dagelijks bestuur.
  • Een regeling zonder meer is de lichtste vorm zonder overdracht van taken of bevoegdheden. Alleen afspraken worden vastgelegd – meestal zonder juridische binding – onder noemers zoals een ‘overheidsconvenant’ of ‘bestuursakkoord’.

Samenwerken via een subsidierelatie

Subsidie is een bijzondere vorm van samenwerking. Deze valt niet onder de Wet gemeenschappelijke regeling maar de Algemene wet bestuursrecht. Onder subsidie wordt ingevolge artikel 4:21 lid 1 van de Awb verstaan: (1) de aanspraak op financiële middelen, (2) door een bestuursorgaan verstrekt (3) met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, (4) anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten. Er zijn globaal twee varianten:

  • Niet afdwingbare subsidie: de subsidieontvanger krijgt een voorlopige aanspraak op middelen. Indien de ontvanger zich niet houdt aan bepaalde verplichtingen kan de gemeente de verleende subsidie lager of nihil vast stellen en betaalde voorschotten terugvorderen (art 4:21 Awb).
  • Afdwingbare subsidie: de gemeente kan ten behoeve van bijzondere belangen een prestatieplicht opleggen om de gesubsidieerde activiteiten daadwerkelijk uit te voeren door middel van een ‘uitvoeringsovereenkomst’ (art 4:36 Awb). Om die reden kan tevens sprake zijn van een ‘overheidsopdracht’.
.
Overdracht van publieke taken of bevoegdheden?
TOELICHTING

Delegatie

Delegatie en overdracht van bestuursbevoegdheden en regelgevende bevoegdheden vindt plaats door delegatie als bedoeld in artikel 10:13 Algemene wet bestuursrecht (Awb). Voor delegatie is een wettelijke grondslag vereist (artikel 10:15 Awb). Voor delegatie aan de bestuursorganen van een gemeentelijk gemeenschappelijk openbaar lichaam vormt artikel 30 lid 1 Wgr die wettelijke grondslag. Bij delegatie wordt niet alleen de bevoegdheid overgedragen maar komt de verantwoordelijkheid ook volledig bij de organen van het gemeenschappelijk openbaar lichaam te liggen. De overgedragen bevoegdheid wordt door het bestuur van het gemeenschappelijk openbaar lichaam zelfstandig en uit eigen naam uitgeoefend.

Mandaat

Mandaat als bedoeld in artikel 10:1 Algemene wet bestuursrecht (Awb) is de bevoegdheid om in naam van een ander te handelen en besluiten te nemen, maar zonder de daarbij horende verantwoordelijkheid. Bij mandateren worden geen bevoegdheden overgedragen. De mandaatgever blijft zelf bevoegd. Delegeren daarentegen betekent wel het overdragen van bevoegdheden, inclusief de verantwoordelijkheid. Een mandaatgever blijft bevoegd de gemandateerde bevoegdheid zelf te hanteren.

Delegatie of mandaat van taken/ bevoegdheden, welke?

Uitvoering van het doelgroepenvervoer en de bedrijfsvoering daarvoor is ondergebracht bij Omnibuzz, er zijn geen beleidsbevoegdheden gedelegeerd.

Zeggenschap
TOELICHTING

Denk bijvoorbeeld aan:

  • Eén stem per deelnemer – ‘one man, one vote’ (gelijkheidsbeginsel).
  • Aantal stemmen naar bijvoorbeeld het aantal inwoners of de omvang van de financiële bijdrage (proportionaliteitsbeginsel, gewogen stem).
  • Stemmen op basis van consensus (consensusbeginsel).
  • Een combinatie van bovenstaande.
  • Of iets anders....

DB: per lid 1 stem

AB: Aantal stemmen naar het aantal inwoners (tot 50.000 1 stem, daarna per 20.000 1 extra stem) 

 
Afspraken, procedures en instrumenten
TOELICHTING

Denk aan:

  • Tussentijdse evaluatie en monitoring.
  • Organiseren van werkbezoeken
  • Aanstellen van rapporteurs binnen de raad voor deze samenwerking.
  • Aanstellen van een bestuurlijke regisseur in het college.
  • Organiseren van gezamenlijke invloed pogingen met raden van andere gemeenten – zoals bij het afstemmen van zienswijzen.
  • Borging van de gemeentelijke eigenaarspositie.
  • Afspraken over informatievoorziening.
  • Onafhankelijk toezicht

Minimaal 2x per jaar een AB vergadering

5 á 6 x per jaar een DB (voorbereidend en oriënterend voor AB)

5 á 6 x per jaar ambtelijk overleg in adviescommissie voor DB

3 á 4 x per jaar ambtelijk overleg in coördinatorenoverleg voor AB 

2x jaarlijks raadsinformatiebijeenkomsten over voortgang, werkbezoeken mogelijk, informatie via RIBS en begrotingscyclus.

Mogelijkheden en (financiële) consequenties voor beëindiging of uittreding

Formeel is geregeld dat zodra een gemeente wenst uit te treden, dit in jaar t-1 schriftelijk moet worden aangekondigd, waarbij er vervolgens een berekening wordt gemaakt van de uittredingskosten op basis van de lopende verplichtingen en kosten die hiervoor moeten worden gemaakt (afkoop/vermindering capaciteit, opzeggen contracten enz)

Contactgegevens
Vestigingsplaats
Sittard-Geleen
Bezoekadres
Geerweg 3
6135 KB Sittard
Correspondentieadres
Postbus 99
6160 AB Geleen
Website
www.omnibuzz.nl
Adoptiehouders
Guido Vreuls
Bas Cremers