Difference between revisions of "Sw-34984910/E"

From noord-limburg dashboardsamenwerking
 
(3 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 1: Line 1:
 
{{Samenwerking E
 
{{Samenwerking E
 +
|Risicos=<p>De belangrijkste risico’s betreffen:</p><br><p>Kwaliteit personeel: het risico dat medewerkers in onvoldoende mate beschikken over gevraagde competenties, het optreden van ontwikkelingen in de omgeving die de vereiste en beschikbare kwaliteiten op spanning kunnen zetten, binnen enkele jaren uitstroom van deskundigheid en ervaring door gemiddeld hoge leeftijd personeel, wat leidt tot onvoorziene investeringen in opleidingen en positionering van de VRLN als aantrekkelijk werkgever en werving- en selectietrajecten.</p><br><p>Kwantiteit personeel: het risico op onderbezetting door gebrek aan (gespecialiseerd) personeel wat kan leiden tot productieverlies, verminderde paraatheid en hulpverlening, hogere kosten inhuur en het niet kunnen voldoen aan gemaakte afspraken/verwachtingen, hetgeen leidt tot onvoorziene externe inhuur en/of werving- en selectietrajecten.</p><br><p>Ziekteverzuim: het risico op ziekteverzuim door hoog ervaren werkdruk, onderbezetting en gevraagde flexibiliteit van medewerkers, met als gevolg niet gedekte externe inhuur.</p><br><p>Beroepsziekten en arbeidsongevallen: risico is dat de verzekering de schade als gevolg van bepaalde ziekten/ongevallen niet (meer) dekt (bijvoorbeeld PTSS)</p><br><p>Financiële claims: het risico dat de VRLN claims krijgt als gevolg van handelwijzen van medewerkers, die niet gedekt zijn door de verzekering.</p><br><p>Kennisdeling: het risico dat beschikbare en benodigde informatie onvoldoende ontsloten/gedeeld wordt intern en met externe partijen, dit vraagt om extra onvoorziene investeringen om kennis te delen.</p><br><p>Integriteit beveiliging data: het risico op uitval systemen en verlies van data als gevolg van gedrag van medewerkers, met extra kosten als gevolg.</p><br><p>Bij extreme weersomstandigheden is extra inzet van medewerkers nodig hetgeen leidt tot hogere kosten voor de inzet van bijvoorbeeld brandweervrijwilligers, wat niet volledig is meegenomen in de begroting.</p><br><p>Het risico dat door in werking treding van de WNRA de vrijwilligers betaalde beroepskrachten dienen te worden. Dit leidt tot hogere arbeidskosten bij gelijkblijvende personele inzet.</p><br><p>Het handelen in strijd met wet- en regelgeving waarmee het riscio ontstaat op een rechtszaak tegen de VRLN, bijvoorbeeld bij aanbestedingen, hetgeen leidt tot (gerechts-)kosten en/of boetes</p><br><p>Het onvoldoende bereiken van kinderen die in aanmerking komen voor (RVP-)vaccinaties waardoor de vaccinatiegraad onder RIVM-streefwaarde komt en het risico op uitbraak van ziekte vergroot wordt, hetgeen leidt tot de noodzaak tot actievere voorlichting van ouders en extra communicatiecampagnes en tot extra inzet bij een daadwerkelijke uitbraak van een infectieziekte.</p>
 +
|Delay publication=Nee
 
|E is used=yes
 
|E is used=yes
|Vestigingsplaats=Venlo
+
|Risicoanalyse={{Risicoanalyse
|Bezoekadres=Nijmeegseweg 42
+
|Risicos aard=Financieel
|Bezoekpostcode=5900 AA
+
|Risicos toelichting=De Algemeen Bestuur van de VRLN  heeft afspraken gemaakt over de verrekening van autonome ontwikkelingen (onvoorziene kosten). Zij heeft besloten voor om gebruik te maken van vaste indexen (loonvoetsector en index materiele overheidsconsumptie) en achteraf te corrigeren op basis van werkelijk gemaakte kosten.
|Bezoekplaats=Venlo
+
Dit brengt het risico van onvoorziene kosten, die achteraf verrekend worden, met zich mee.
|Bezoekadressen={{Bezoekadres
+
De kans en impact van het risico wordt gedurende het kalenderjaar, op basis van de rapportage verplichting van de VRLN, inzichtelijk.
|Adres=Test bezoekadres2
+
|Risicos kans=50% (mogelijk)
|Postcode=0000 AA
+
|Risicos impact=Middel
|Plaats=Venlo
+
|Domein=Niet afgedekt / Geen maatregelen
}}{{Bezoekadres
+
}}{{Risicoanalyse
|Adres=Test bezoekadres3
+
|Risicos aard=Anders ...
|Postcode=0000 AA
+
|Risicos toelichting=Risico’s zijn aanwezig m.b.t. de dubbelrol van de burgemeester van Venlo als bestuurder van Venlo en voorzitter van het bestuur van de VRLN. Daarnaast is aan het thema veiligheid een groot afbreukrisico verbonden m.b.t. rampen en crises. Als laatste is de invloed van de gemeente Venlo voor wat betreft besluitvorming zeer beperkt (1 van de 15 stemmen) ten opzichte van het financieel aandeel (+- 20%).
|Plaats=Venlo
+
|Risicos kans=10% (zeer onwaarschijnlijk)
 +
|Risicos impact=Laag
 +
|Beheersmaatregelen=Advisering op basis van het bestuurlijk vier-ogen-principe.
 +
}}{{Risicoanalyse
 +
|Risicos aard=Financieel
 +
|Risicos toelichting=Met het beëindigen van het contract van het CMA per 1 januari 2018 (besluit AB VRLN) worden frictiekosten voorzien. Door het AB VRLN is besloten dat, indien de reserve CMA onvoldoende is om deze frictiekosten op te vangen, deze worden doorberekend aan de gemeente Venlo (beheergemeente).
 +
|Risicos kans=50% (mogelijk)
 +
|Risicos impact=Middel
 +
|Beheersmaatregelen=indien kosten worden doorberekend zullen deze moeten worden gedekt uit het budget maatschappelijke opvang.
 +
Overigens vallen de kosten CMA formeel niet binnen de GR VRLN. VRLN was beheerorganisatie op basis van een afgesloten contract.
 +
|Domein=Niet afgedekt / Geen maatregelen
 
}}
 
}}
|Correspondentieadres=Postbus 11
+
|Strategische kansen=Belangrijk
|Correspondentiepostcode=5900 AA
 
|Correspondentieplaats=Venlo
 
|Correspondentieadressen={{Correspondentieadres
 
|Adres=Test adres2
 
|Postcode=0000 AA
 
|Plaats=Venlo
 
}}{{Correspondentieadres
 
|Adres=Test adres3
 
|Postcode=0000 AA
 
|Plaats=Venlo
 
}}
 
|Website=http://www.vrln.nl
 
http://www.limburg.veilig.nl
 
http://www.ggdlimburgnoord.nl
 
http://www.brandweerln.nl
 
|Accounthouders=Marije van Hal
 
|Selectie vorm=Formeel en publiekrechtelijk
 
|Formeel publiek=Gemeenschappelijk openbaar lichaam
 
|Overdracht=Taken en bevoegdheden
 
1. Op het gebied van veiligheid zijn aan de Veiligheidsregio de taken en bevoegdheden
 
opgedragen als bedoeld in artikel 10 van de Wvr.
 
2. Op het gebied van publieke gezondheidszorg zijn aan de Veiligheidsregio de taken en
 
Bevoegdheden opgedragen als bedoeld in de artikelen 2, 5, 5a, 6, 14 en 15a van de Wpg.
 
|Vertegenwoordiging in bestuursorganen={{Vertegenwoordiging in bestuursorganen
 
|Orgaan=Algemeen Bestuur (AB)
 
|Burgemeester=Antoin Scholten
 
|Wethouders=Ben  Aldewereld
 
|Ambtelijk=Marije van Hal
 
}}{{Vertegenwoordiging in bestuursorganen
 
|Orgaan=Voorzitter - als afzonderlijk bestuursorgaan (in geval van een openbaar lichaam)
 
|Burgemeester=Antoin Scholten
 
}}{{Vertegenwoordiging in bestuursorganen
 
|Orgaan=Bestuurscommissie
 
|Wethouders=Ben  Aldewereld
 
|Ambtelijk=Bart Verheijden
 
}}{{Vertegenwoordiging in bestuursorganen
 
|Orgaan=Bestuurscommissie
 
|Burgemeester=Antoin Scholten
 
|Ambtelijk=Marije van Hal
 
}}
 
|Zeggenschap={{Zeggenschap
 
|Orgaan=Algemeen Bestuur (AB)
 
|Aantal stemmen voor de gemeente=1
 
|Totaal aantal stemmen=15
 
|Toelichting=gelijkheidsbeginsel
 
}}{{Zeggenschap
 
|Orgaan=Bestuurscommissie
 
|Aantal stemmen voor de gemeente=1
 
|Totaal aantal stemmen=15
 
|Toelichting=gelijkheidsbeginsel
 
}}
 
|Verdeling rol taak en bevoegdheid=De veiligheidsregio benoemd de regionaal commandant brandweer, directeur publieke gezondheid en een regionaal coördinerend gemeentesecretaris.
 
|Afspraken, procedures en instrumenten=.
 
|Consequenties beeindiging of uittreding=artikel 35: Toetreding en uittreding
 
Toetreding van gemeenten tot deze regeling of uittreding uit deze regeling is slechts mogelijk na wijziging van de indeling van gemeenten in regios als bedoeld in artikel 8 van de Wvr.
 
artikel 36: Wijziging
 
1. Zowel het dagelijks bestuur als een gemeente kan aan het algemeen bestuur voorstellen
 
doen over de wijziging van de regeling.
 
2. Indien het algemeen bestuur wijziging van de regeling wenselijk acht, dan doet het
 
dagelijks bestuur het door het algemeen bestuur vastgestelde voorstel toekomen aan de
 
gemeenten.
 
3. Een wijziging is tot stand gekomen wanneer ten minste twee derde van het aantal
 
gemeenten, tezamen vertegenwoordigende ten minste twee derde van het aantal
 
inwoners van de Veiligheidsregio, daartoe heeft besloten.
 
artikel 37: Opheffing
 
1. De regeling kan slechts worden opgeheven na het vervallen van de verplichting tot samenwerking als bedoeld in de Wvr.
 
2. Bij opheffing besluit het algemeen bestuur tot liquidatie en stelt het daarvoor de nodige
 
regelen. Hierbij kan van de bepalingen van de regeling worden afgeweken.
 
3. Het liquidatieplan wordt door het algemeen bestuur, de raden van de gemeenten
 
gehoord, vastgesteld.
 
|Delay publication=No
 
 
}}
 
}}

Latest revision as of 07:29, 1 August 2019

Naar de werkomgeving

Logo veiligheidsregio Limburg-Noord.jpg

GR Veiligheidsregio Limburg-Noord (VRLN)

E. Risico’s


Risico's
TOELICHTING

Aard van de risico's

Het gaat hier om (mogelijke) oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat er negatieve gevolgen optreden.

  • Denk bij maatschappelijke risico’s aan economische ontwikkelingen, ontbreken van maatschappelijk draagvlak, maatschappelijke opvattingen, nieuwe spelers die risico’s meedragen, introductie van nieuwe wetgeving et cetera.
  • Denk bij financiële risico’s aan verlies op ingebracht kapitaal, rente, schadeclaims, open einde regelingen, faillissement et cetera.
  • Denk bij juridische risico’s aan nieuwe wetgeving, contractbeheer, onrechtmatig handelen et cetera.
  • Denk bij technische risico’s aan haperende oplossingen of systemen, zoals ICT.
  • Denk bij organisatorische risico’s aan uitval medewerkers, leiding, organisatiecultuur et cetera.

Impact

Bij de impact gaat het om de gevolgen voor de eigen gemeente. Hoe groter de schaal en des te ernstiger de consequenties des te groter de impact is.

Risico = Kans X Impact

Het risico is te zien als de kans dat de negatieve gevolgen zich voordoen maal de impact.

De belangrijkste risico’s betreffen:


Kwaliteit personeel: het risico dat medewerkers in onvoldoende mate beschikken over gevraagde competenties, het optreden van ontwikkelingen in de omgeving die de vereiste en beschikbare kwaliteiten op spanning kunnen zetten, binnen enkele jaren uitstroom van deskundigheid en ervaring door gemiddeld hoge leeftijd personeel, wat leidt tot onvoorziene investeringen in opleidingen en positionering van de VRLN als aantrekkelijk werkgever en werving- en selectietrajecten.


Kwantiteit personeel: het risico op onderbezetting door gebrek aan (gespecialiseerd) personeel wat kan leiden tot productieverlies, verminderde paraatheid en hulpverlening, hogere kosten inhuur en het niet kunnen voldoen aan gemaakte afspraken/verwachtingen, hetgeen leidt tot onvoorziene externe inhuur en/of werving- en selectietrajecten.


Ziekteverzuim: het risico op ziekteverzuim door hoog ervaren werkdruk, onderbezetting en gevraagde flexibiliteit van medewerkers, met als gevolg niet gedekte externe inhuur.


Beroepsziekten en arbeidsongevallen: risico is dat de verzekering de schade als gevolg van bepaalde ziekten/ongevallen niet (meer) dekt (bijvoorbeeld PTSS)


Financiële claims: het risico dat de VRLN claims krijgt als gevolg van handelwijzen van medewerkers, die niet gedekt zijn door de verzekering.


Kennisdeling: het risico dat beschikbare en benodigde informatie onvoldoende ontsloten/gedeeld wordt intern en met externe partijen, dit vraagt om extra onvoorziene investeringen om kennis te delen.


Integriteit beveiliging data: het risico op uitval systemen en verlies van data als gevolg van gedrag van medewerkers, met extra kosten als gevolg.


Bij extreme weersomstandigheden is extra inzet van medewerkers nodig hetgeen leidt tot hogere kosten voor de inzet van bijvoorbeeld brandweervrijwilligers, wat niet volledig is meegenomen in de begroting.


Het risico dat door in werking treding van de WNRA de vrijwilligers betaalde beroepskrachten dienen te worden. Dit leidt tot hogere arbeidskosten bij gelijkblijvende personele inzet.


Het handelen in strijd met wet- en regelgeving waarmee het riscio ontstaat op een rechtszaak tegen de VRLN, bijvoorbeeld bij aanbestedingen, hetgeen leidt tot (gerechts-)kosten en/of boetes


Het onvoldoende bereiken van kinderen die in aanmerking komen voor (RVP-)vaccinaties waardoor de vaccinatiegraad onder RIVM-streefwaarde komt en het risico op uitbraak van ziekte vergroot wordt, hetgeen leidt tot de noodzaak tot actievere voorlichting van ouders en extra communicatiecampagnes en tot extra inzet bij een daadwerkelijke uitbraak van een infectieziekte.

Bibliotheek Hier ziet u bestanden of links die toegevoegd zijn aan de bibliotheek en die relevant zijn voor dit onderwerp.
Nota risicomanagement en reserves ( downloaden)
In de jaarlijkse begroting en jaarverantwoording is een hoofdstuk weerstandsvermogen en risicobeheersing opgenomen. Zie hiervoor de stukken bij onderdeel D.
Contactgegevens
Vestigingsplaats
Venlo
Bezoekadres
Nijmeegseweg 42
5900 AA Venlo
Drie Decembersingel50
5921 AC Venlo
Correspondentieadres
Postbus 11
5900 AA Venlo
Website

http://www.vrln.nl http://www.limburg.veilig.nl http://www.ggdlimburgnoord.nl

http://www.brandweerln.nl
Adoptiehouders