Difference between revisions of "Sw-34984910/E"
(3 intermediate revisions by 2 users not shown) | |||
Line 1: | Line 1: | ||
{{Samenwerking E | {{Samenwerking E | ||
+ | |Risicos=<p>De belangrijkste risico’s betreffen:</p><br><p>Kwaliteit personeel: het risico dat medewerkers in onvoldoende mate beschikken over gevraagde competenties, het optreden van ontwikkelingen in de omgeving die de vereiste en beschikbare kwaliteiten op spanning kunnen zetten, binnen enkele jaren uitstroom van deskundigheid en ervaring door gemiddeld hoge leeftijd personeel, wat leidt tot onvoorziene investeringen in opleidingen en positionering van de VRLN als aantrekkelijk werkgever en werving- en selectietrajecten.</p><br><p>Kwantiteit personeel: het risico op onderbezetting door gebrek aan (gespecialiseerd) personeel wat kan leiden tot productieverlies, verminderde paraatheid en hulpverlening, hogere kosten inhuur en het niet kunnen voldoen aan gemaakte afspraken/verwachtingen, hetgeen leidt tot onvoorziene externe inhuur en/of werving- en selectietrajecten.</p><br><p>Ziekteverzuim: het risico op ziekteverzuim door hoog ervaren werkdruk, onderbezetting en gevraagde flexibiliteit van medewerkers, met als gevolg niet gedekte externe inhuur.</p><br><p>Beroepsziekten en arbeidsongevallen: risico is dat de verzekering de schade als gevolg van bepaalde ziekten/ongevallen niet (meer) dekt (bijvoorbeeld PTSS)</p><br><p>Financiële claims: het risico dat de VRLN claims krijgt als gevolg van handelwijzen van medewerkers, die niet gedekt zijn door de verzekering.</p><br><p>Kennisdeling: het risico dat beschikbare en benodigde informatie onvoldoende ontsloten/gedeeld wordt intern en met externe partijen, dit vraagt om extra onvoorziene investeringen om kennis te delen.</p><br><p>Integriteit beveiliging data: het risico op uitval systemen en verlies van data als gevolg van gedrag van medewerkers, met extra kosten als gevolg.</p><br><p>Bij extreme weersomstandigheden is extra inzet van medewerkers nodig hetgeen leidt tot hogere kosten voor de inzet van bijvoorbeeld brandweervrijwilligers, wat niet volledig is meegenomen in de begroting.</p><br><p>Het risico dat door in werking treding van de WNRA de vrijwilligers betaalde beroepskrachten dienen te worden. Dit leidt tot hogere arbeidskosten bij gelijkblijvende personele inzet.</p><br><p>Het handelen in strijd met wet- en regelgeving waarmee het riscio ontstaat op een rechtszaak tegen de VRLN, bijvoorbeeld bij aanbestedingen, hetgeen leidt tot (gerechts-)kosten en/of boetes</p><br><p>Het onvoldoende bereiken van kinderen die in aanmerking komen voor (RVP-)vaccinaties waardoor de vaccinatiegraad onder RIVM-streefwaarde komt en het risico op uitbraak van ziekte vergroot wordt, hetgeen leidt tot de noodzaak tot actievere voorlichting van ouders en extra communicatiecampagnes en tot extra inzet bij een daadwerkelijke uitbraak van een infectieziekte.</p> | ||
+ | |Delay publication=Nee | ||
|E is used=yes | |E is used=yes | ||
− | | | + | |Risicoanalyse={{Risicoanalyse |
− | | | + | |Risicos aard=Financieel |
− | | | + | |Risicos toelichting=De Algemeen Bestuur van de VRLN heeft afspraken gemaakt over de verrekening van autonome ontwikkelingen (onvoorziene kosten). Zij heeft besloten voor om gebruik te maken van vaste indexen (loonvoetsector en index materiele overheidsconsumptie) en achteraf te corrigeren op basis van werkelijk gemaakte kosten. |
− | | | + | Dit brengt het risico van onvoorziene kosten, die achteraf verrekend worden, met zich mee. |
− | | | + | De kans en impact van het risico wordt gedurende het kalenderjaar, op basis van de rapportage verplichting van de VRLN, inzichtelijk. |
− | | | + | |Risicos kans=50% (mogelijk) |
− | | | + | |Risicos impact=Middel |
− | | | + | |Domein=Niet afgedekt / Geen maatregelen |
− | }}{{ | + | }}{{Risicoanalyse |
− | | | + | |Risicos aard=Anders ... |
− | | | + | |Risicos toelichting=Risico’s zijn aanwezig m.b.t. de dubbelrol van de burgemeester van Venlo als bestuurder van Venlo en voorzitter van het bestuur van de VRLN. Daarnaast is aan het thema veiligheid een groot afbreukrisico verbonden m.b.t. rampen en crises. Als laatste is de invloed van de gemeente Venlo voor wat betreft besluitvorming zeer beperkt (1 van de 15 stemmen) ten opzichte van het financieel aandeel (+- 20%). |
− | | | + | |Risicos kans=10% (zeer onwaarschijnlijk) |
+ | |Risicos impact=Laag | ||
+ | |Beheersmaatregelen=Advisering op basis van het bestuurlijk vier-ogen-principe. | ||
+ | }}{{Risicoanalyse | ||
+ | |Risicos aard=Financieel | ||
+ | |Risicos toelichting=Met het beëindigen van het contract van het CMA per 1 januari 2018 (besluit AB VRLN) worden frictiekosten voorzien. Door het AB VRLN is besloten dat, indien de reserve CMA onvoldoende is om deze frictiekosten op te vangen, deze worden doorberekend aan de gemeente Venlo (beheergemeente). | ||
+ | |Risicos kans=50% (mogelijk) | ||
+ | |Risicos impact=Middel | ||
+ | |Beheersmaatregelen=indien kosten worden doorberekend zullen deze moeten worden gedekt uit het budget maatschappelijke opvang. | ||
+ | Overigens vallen de kosten CMA formeel niet binnen de GR VRLN. VRLN was beheerorganisatie op basis van een afgesloten contract. | ||
+ | |Domein=Niet afgedekt / Geen maatregelen | ||
}} | }} | ||
− | | | + | |Strategische kansen=Belangrijk |
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
− | |||
}} | }} |
Latest revision as of 07:29, 1 August 2019
De belangrijkste risico’s betreffen:
Kwaliteit personeel: het risico dat medewerkers in onvoldoende mate beschikken over gevraagde competenties, het optreden van ontwikkelingen in de omgeving die de vereiste en beschikbare kwaliteiten op spanning kunnen zetten, binnen enkele jaren uitstroom van deskundigheid en ervaring door gemiddeld hoge leeftijd personeel, wat leidt tot onvoorziene investeringen in opleidingen en positionering van de VRLN als aantrekkelijk werkgever en werving- en selectietrajecten.
Kwantiteit personeel: het risico op onderbezetting door gebrek aan (gespecialiseerd) personeel wat kan leiden tot productieverlies, verminderde paraatheid en hulpverlening, hogere kosten inhuur en het niet kunnen voldoen aan gemaakte afspraken/verwachtingen, hetgeen leidt tot onvoorziene externe inhuur en/of werving- en selectietrajecten.
Ziekteverzuim: het risico op ziekteverzuim door hoog ervaren werkdruk, onderbezetting en gevraagde flexibiliteit van medewerkers, met als gevolg niet gedekte externe inhuur.
Beroepsziekten en arbeidsongevallen: risico is dat de verzekering de schade als gevolg van bepaalde ziekten/ongevallen niet (meer) dekt (bijvoorbeeld PTSS)
Financiële claims: het risico dat de VRLN claims krijgt als gevolg van handelwijzen van medewerkers, die niet gedekt zijn door de verzekering.
Kennisdeling: het risico dat beschikbare en benodigde informatie onvoldoende ontsloten/gedeeld wordt intern en met externe partijen, dit vraagt om extra onvoorziene investeringen om kennis te delen.
Integriteit beveiliging data: het risico op uitval systemen en verlies van data als gevolg van gedrag van medewerkers, met extra kosten als gevolg.
Bij extreme weersomstandigheden is extra inzet van medewerkers nodig hetgeen leidt tot hogere kosten voor de inzet van bijvoorbeeld brandweervrijwilligers, wat niet volledig is meegenomen in de begroting.
Het risico dat door in werking treding van de WNRA de vrijwilligers betaalde beroepskrachten dienen te worden. Dit leidt tot hogere arbeidskosten bij gelijkblijvende personele inzet.
Het handelen in strijd met wet- en regelgeving waarmee het riscio ontstaat op een rechtszaak tegen de VRLN, bijvoorbeeld bij aanbestedingen, hetgeen leidt tot (gerechts-)kosten en/of boetes
Het onvoldoende bereiken van kinderen die in aanmerking komen voor (RVP-)vaccinaties waardoor de vaccinatiegraad onder RIVM-streefwaarde komt en het risico op uitbraak van ziekte vergroot wordt, hetgeen leidt tot de noodzaak tot actievere voorlichting van ouders en extra communicatiecampagnes en tot extra inzet bij een daadwerkelijke uitbraak van een infectieziekte.
- In de jaarlijkse begroting en jaarverantwoording is een hoofdstuk weerstandsvermogen en risicobeheersing opgenomen. Zie hiervoor de stukken bij onderdeel D.
5900 AA Venlo
5921 AC Venlo
5900 AA Venlo
http://www.vrln.nl http://www.limburg.veilig.nl http://www.ggdlimburgnoord.nl
http://www.brandweerln.nl