Difference between revisions of "Sw-5565673/E"

From noord-limburg dashboardsamenwerking
m (1 revision imported)
 
(5 intermediate revisions by 2 users not shown)
Line 1: Line 1:
 
{{Samenwerking E
 
{{Samenwerking E
 +
|Risicos=<p>Begin 2022 is de risico-analyse opnieuw uitgevoerd, waarbij de nog steeds relevante risico’s zijn geactualiseerd dan wel aangepast naar de cijfers van de begroting 2022 en actuele wet- en regelgeving. De benodigde weerstandcapaciteit, exclusief risico frictiekosten, komt uit op € 1,42 miljoen, circa 6,5 % van de netto-kosten 2023. Een toename van € 91 duizend.</p><p>De bedrijfsvoeringrisico’s voor BsGW zijn:</p><p>1. Covid-19&nbsp; € 270.000</p><p>2. Geen voldoende of goed van de Waarderingskamer&nbsp; € 50.000</p><p>3. Aanbestedingsrisico € 25.000</p><p>4. Rechtmatigheidsverantwoording wordt niet voldoende nageleefd € 15.000</p><p>5. Koepelvrijstelling van de BTW&nbsp; € 86.688<br></p><p>6. Kwijtschelding valt onder bezwaar- en beroepenregime&nbsp; € 10.000
 +
</p><p>7. Onvoldoende gestructureerde informatiestromen € 84.500</p><p>8. Meer bezwaren en beroepen: ncnp's&nbsp; € 450.000
 +
</p><p>9. Meer bezwaren en beroepen: box 3 € 10.000</p><p>10. Datalek / Cyberaanvallen € 200.000</p><p>11. ICT-storingen in de piekbelasting € 20.000
 +
</p><p>12. Gemankeerde migratie ICT&nbsp; € 20.000</p><p>13. Fraude door medewerkers&nbsp; € 20.000</p><p>14. Kwalitatieve krapte op de arbeidsmarkt € 80.000
 +
</p><p>15. Hoog ziekteverzuim € 80.000</p>
 +
|Delay publication=No
 
|E is used=yes
 
|E is used=yes
|Selectie vorm=Formeel en publiekrechtelijk
+
|Risicoanalyse={{Risicoanalyse
|Formeel publiek=Gemeenschappelijk openbaar lichaam
+
|Risicos aard=Technisch
|Overdracht=Ja, uitsluitend bevoegdheden van het college. Zie bijlage 1 bij de gemeenschappelijke regeling. Delegatie onder meer:
+
|Risicos toelichting=Doorontwikkeling ICT systemen nodig vanwege nieuwe wetgeving.
Aanwijzen als gemeenteambtenaar belast met heffing van belastingen (art. 231, lid 2 sub b GW)
+
|Risicos kans=10% (zeer onwaarschijnlijk)
Aanwijzen als belastingdeurwaarden (art 231, lid 2, sub e GW)
+
|Risicos impact=Laag
Aanwijzen van de gemeenteambtenaar belast met uitvoering van de Wet WOZ (art. 1 lid 2 Wet WOZ).
+
}}{{Risicoanalyse
 
+
|Risicos aard=Financieel
Mandaat onder meer:
+
|Risicos toelichting=De oplopende proceskosten inzake bezwaar en beroep WOZ-waarde
Bevoegdheid tot geheel of gedeeltelijk oninbaar verklaren van een belastingaanslag (art 255, lid 5 GW)
+
|Risicos kans=75% (waarschijnlijk)
Toepassing geven aan de hardheidsclause (art 63 Algemene Wet inzake Rijksbelastingen).
+
|Risicos impact=Middel
|Vertegenwoordiging in bestuursorganen={{Vertegenwoordiging in bestuursorganen
+
|Domein=Gedeeltelijk afgedekt
|Orgaan=Voorzitter - als afzonderlijk bestuursorgaan (in geval van een openbaar lichaam)
 
}}{{Vertegenwoordiging in bestuursorganen
 
|Orgaan=Algemeen Bestuur (AB)
 
}}{{Vertegenwoordiging in bestuursorganen
 
|Orgaan=Dagelijks Bestuur (DB)
 
 
}}
 
}}
|Zeggenschap={{Zeggenschap
+
|Strategische kansen=In de toekomst wellicht meer ruimte voor lokale belastigen door de rijksoverheid. Het samenwerkingsverband kan daar slagvaardig op inspelen.
|Orgaan=Algemeen Bestuur (AB)
 
|Aantal stemmen voor de gemeente=10%
 
|Toelichting=Gemeente Venlo beschikt over 10% van de stemmen - gebaseerd op de financiële bijdrage van de deelnemers.
 
}}{{Zeggenschap
 
|Orgaan=Dagelijks Bestuur (DB)
 
|Aantal stemmen voor de gemeente=10%
 
|Toelichting=Gemeente Venlo beschikt over 10% van de stemmen - gebaseerd op de financiële bijdrage van de deelnemers.
 
}}
 
|Afspraken, procedures en instrumenten=De ambtelijke organisatie stemt gedurende een jaar periodiek af over voortgang en resultaten aan de hand van uitvoeringsrapportages van het samenwerkingsverband.
 
|Consequenties beeindiging of uittreding=Opzegtermijn van twee jaar. Het AB kan nadere voorwaarden stellen aan de uitreding. Alle directe en indirecte kosten van uittreden moeten vergoed worden.
 
 
}}
 
}}

Latest revision as of 10:18, 7 July 2022

Naar de werkomgeving

BsGW logo.jpg

GR Belastingsamenwerking Gemeenten en Waterschappen (BsGW)

E. Risico’s


Risico's
TOELICHTING

Aard van de risico's

Het gaat hier om (mogelijke) oorzaken die ervoor kunnen zorgen dat er negatieve gevolgen optreden.

  • Denk bij maatschappelijke risico’s aan economische ontwikkelingen, ontbreken van maatschappelijk draagvlak, maatschappelijke opvattingen, nieuwe spelers die risico’s meedragen, introductie van nieuwe wetgeving et cetera.
  • Denk bij financiële risico’s aan verlies op ingebracht kapitaal, rente, schadeclaims, open einde regelingen, faillissement et cetera.
  • Denk bij juridische risico’s aan nieuwe wetgeving, contractbeheer, onrechtmatig handelen et cetera.
  • Denk bij technische risico’s aan haperende oplossingen of systemen, zoals ICT.
  • Denk bij organisatorische risico’s aan uitval medewerkers, leiding, organisatiecultuur et cetera.

Impact

Bij de impact gaat het om de gevolgen voor de eigen gemeente. Hoe groter de schaal en des te ernstiger de consequenties des te groter de impact is.

Risico = Kans X Impact

Het risico is te zien als de kans dat de negatieve gevolgen zich voordoen maal de impact.

Begin 2022 is de risico-analyse opnieuw uitgevoerd, waarbij de nog steeds relevante risico’s zijn geactualiseerd dan wel aangepast naar de cijfers van de begroting 2022 en actuele wet- en regelgeving. De benodigde weerstandcapaciteit, exclusief risico frictiekosten, komt uit op € 1,42 miljoen, circa 6,5 % van de netto-kosten 2023. Een toename van € 91 duizend.

De bedrijfsvoeringrisico’s voor BsGW zijn:

1. Covid-19  € 270.000

2. Geen voldoende of goed van de Waarderingskamer  € 50.000

3. Aanbestedingsrisico € 25.000

4. Rechtmatigheidsverantwoording wordt niet voldoende nageleefd € 15.000

5. Koepelvrijstelling van de BTW  € 86.688

6. Kwijtschelding valt onder bezwaar- en beroepenregime  € 10.000

7. Onvoldoende gestructureerde informatiestromen € 84.500

8. Meer bezwaren en beroepen: ncnp's  € 450.000

9. Meer bezwaren en beroepen: box 3 € 10.000

10. Datalek / Cyberaanvallen € 200.000

11. ICT-storingen in de piekbelasting € 20.000

12. Gemankeerde migratie ICT  € 20.000

13. Fraude door medewerkers  € 20.000

14. Kwalitatieve krapte op de arbeidsmarkt € 80.000

15. Hoog ziekteverzuim € 80.000

Contactgegevens
Vestigingsplaats
Roermond
Bezoekadres
Kerkeveldlaan 2
6042 JX Roermond
Correspondentieadres
Postbus 1275
6040 KG Roermond
Website
http://www.bsgw.nl
Adoptiehouders
John Mulder(Gemeente Peel en Maas, Advies & Control)
Twan Hanssen
Veronique Heijmans
Leon Brouwers(Gemeente Peel en Maas, Advies en Control)